Ugrás a tartalomra

Gy.I.K.

Minek nekünk riasztó? Nem elég a rács?

A mechanikai védelmi eszközök a kisstilű bűnözőket elriaszthatják, de a többségüknek csak rövid ideig tartó akadályt jelentenek. Egy szakszerűen kialakított elektronikus biztonságtechnikai rendszer kijátszhatattlan, minden esetben jelezni fog, ha illetéktelenek próbálnak bejutni a védendő objektumba. A riasztók nem akadályozzák meg a betörési kisérletet, csak jelzik azt, de ez már önmagában is pánikot okozhat a bűnözőknél, távfelügyelettel kiegészítve pedig jelentősen csökkentik az esetleges kárt.

A riasztó könnyen kiiktatható, a filemkben is megoldják pár mp alatt...

Egy szakszerűen kialakított rendszer, garantálva, hogy a kikapcsoláshoz szükséges kód nem kerül illetéktelenek kezébe - kiiktathatatlan. Még kikapcsolt állapotban is, az állandóan működő szabotázsvédelem biztosítja, hogy ne lehessen tönkre tenni az biztonsági eszközöket.

Téves riasztás?

A leggyakoribb okok: hazaérkezéskor elfelejtik kikapcsolni a rendszert, vagy elrontják a kódot, nyitva marad egy ablak, bentmarad egy háziállat, esetleg az infraérzékelőkön átmászik egy nagyobb rovar,  stb. Előfordulhat nem megfelelő rendszer vagy rendszertelepítés. Ez utóbbiak kiküszöbölése érdekében új riasztórendszerét rendje a RIA-TELL Vagyonvédelem-től!

Mit tegyünk ha megszólal a riasztó?

1. Ha a lakásba lépve elfelejtettük kikapcsolni, vagy elrontjuk a kódot és megszólal a sziréna, ne essünk pánikba! Billentyűzzük be a kódunkat, ha elrontottuk töröljük a rosszat és a helyes beütésével a rendszer elhallgat. Távfelügyelet igénybevétele esetén hívjuk fel a szolgáltatót és a megfelelő jelszóval mondjuk le a riasztást, különben a járőrök néhány percen belül kiérkeznek.

2. Ha rendszerünk úgy lett kialakítva, amelyiknél egy adott területet pl. éjszakára beriasztunk, és ekkor történik jelzés, távfelügyelet esetén várjuk meg a biztonsági szolgálatot, ne kezdjük egyedül felderíteni a riasztás okát! Amennyiben nem vagyunk előfizetők és csak helyi riasztás van, ha biztosak vagyunk benne, hogy illetéktelenek próbálkoznak, haladéktalanul értesítsük a rendőrséget, és biztonságos útvonalon hagyjuk el a házat/lakást, vagy zárkózzunk be a szobába. Ne hősködjünk!
Ha nem külső tényező miatt van riasztás, vizsáljuk meg, hogy esetleg egy háziállat, vagy nyitva hagyott nyílászáró, esetleg mi magunk a védett térbe való belépéssel okoztunk jelzést. A kezelőszervek minden esetben kijelzik, melyik zónában történt az eset.

3. Ha nem tartózkodunk otthon, és a távfelügyeleti szolgáltató jelez felénk, a kiérkező járőrök megvárják (max 1 óráig) az ügyfelet, így vagy nekünk, vagy egy megbízottunknak szükséges a helyszínen megjelenni, és együtt megvizsgálni a történteket. Ha nincs távfelügyeletünk, vagy a rendszer felénk jelez, ne küldjük se a szomszédot, se egy ismerőst a helyszínre biztonságuk érdekében. Kérjük meg őket, hogy figyeljék a gyanús mozgást a környéken, esetleges újabb riasztást, és ha ilyeneket tapasztalnak szóljanak nekünk vagy a hatóságoknak.

4. Ha kikapcsolt állapotban szólal meg a rendszer, valószínűleg az állandóan működő szabotázsvédelem jelez. Előfordulhat takarításkor, hogy egy érzékelőt kinyitunk, vagy el is fúrhatunk egy kábelt, de az is lehet, hogy rossz szándékú egyének szándékosan szabotálják a biztonsági berendezést. Ha nem tudjuk a hiba okát, jelezzük a karbantartónak vagy a telepítőnek.

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy működik a riasztó?

Nyugalmi állapotban, egy segítő közreműködésével az összes érzékelőt végigjárva, a kezelőn felvillanó zónakijelzők mutatják az érzékelők jelzéseit.

Honnan tudom, hogy volt riasztás?

Távfelügyeleti szolgáltatáskor a diszpécserek minden esetben hívják a megadott értesítendőket, ha csak helyi riasztás van, a kezelő egységen kijelzésre kerül, ha távollétünkben rendkívüli esemény volt.

Nem szeretnénk távfelügyeletért fizetni, de hogyan tudhatnánk meg, hogy mi történik a lakásunkban, ha távol vagyunk. Van rá lehetőség?

Természetesen ez is megoldható. A RIA-TELL Vagyonvédelem által ajánlott riasztórendszerek mindegyike beépített telefonkommunikátorral rendelkezik, amelyik lehetővé teszi, hogy a vezetékes telefon segítségével a berendezés felhívja pl. az Ön mobilját, és hangjelzéssel (sípolás) közölje az esetleges rendekívüli eseményeket. Rendelhető GSM kommunikátor is, így nem szükséges vezetékes vonal ehhez, ebben az esetben akár SMS küldéssel is működhet a rendszer.
Ezeknél a megoldásoknál figyelembe kell venni, hogy nem reagál senki a riasztásra, így nekünk kell majd intézkedni, akár egy nyaralás megszakításával is. Szintén a mi feladatunk, hogy a GSM kommunkátor üzemszerű működését ellenőrizzük, és fizessük a forgalmi díjakat, valamint számolni kell egyszeri beruházási költséggel is..
Távfelügyeleti szolgáltatással akár egyszeri díj nélkül és későbbi szerény havidíjakkal minden különösebb biztonsági problémára megoldás kínálható.      

Távfelügyelet

Minek nekünk távfelügyelet, majd a szomszéd meghallja a riasztást és intézkedik...
Senkitől nem várhatjuk el, hogy intézkedjen! Mit tegyünk ha megszólal a riasztó? 3.-ik pont: "Ha nincs távfelügyeletünk, vagy a rendszer felénk jelez, ne küldjük se a szomszédot, se egy ismerőst a helyszínre biztonságuk érdekében."
A szomszédok a számtalan téves riasztás miatt hiába szólnak be a rendőségre, ők sem fognak intézkedni, amíg nyomós okuk nincs rá, ráadásul ma már sajnos az emberek sem figyelnek oda, ha megszólal egy sziréna! Csekély havidíj ellenében szakszerű szolgáltatást vehet igénybe, minden valós vagy téves riasztás esetén ugyanolyan magasszintű intézkedéssel.

Nem kapják el a betörőt? Akkor meg mi a feladatuk?

A járőrszolgálat célja nem a bűnözők elfogása, azt a rendőrségnek kell megtenni. A távfelügyeleti szolgálatató "csak" a személyek és tárgyak biztonságát szavatolja. Elsődleges feladat leellenőrizni, hogy valós vagy téves riasztásról van szó, a távollévő ügyfél nyugalma érdekében. Tényleges betörés esetén a járőrszolgálat megzavarhatja az elkövetőt, illetve biztosítja az ügyfél megérkezéséig a helyszínt, pl. megakadályozandó, hogy teljesen kirámolják a lakást vagy hosszasan kutassanak, illetve a biztosítók is akkor fizetnek kártérítést, ha nincs órákig vagy napokig tárva-nyitva az objektum egy betörési kísérlet miatt. Segíthetnek abban is, hogy a kiérkezéskor a környékről elmenekülő tettesről részletes leírást tudnak adni a gyors felderítéshez. Szintén segítség az, ha az ügyféllel együtt vizsgálják meg a riasztás okát, hiszen részint a gyakorlatuknak köszönhetően könnyebben felderíthetik a hibákat, nyitva hagyott nyílászárókat, illetve biztonságérzetet nyújthatnak amikor a riasztás után be kel menni az objektumba. Az is gyakran előfordul, hogy a bűnözők letesztelik, történik-e reagálás a riasztó jelzésére, és ha igen, odébbállnak.
Ne feledje! A betörő nem tudhatja, hogy a járőrszolgálat éppen merre tartózkodik, ezért inkább elmenekül!

Mennyire biztonságos a távfelügyeleti jelátvitel?

A vezetékes telefonon történő jelzés esetén, ha a telefonkábelt légvezetéken vagy a falon kívül vitték, elképzelhető, hogy a betörő a kábel elvágásával kezdi tevékenységét, így itt szükséges ennek védelme (pl. földkábel vagy acél védőcső). A GSM rendszerű berendezések a hálózatok kapacitásának növelése miatt ma már karácsonykor vagy egyéb nagyobb forgalmú alkalmakkor is tökéletesen működnek. A szerelők mindig védett helységben, lehetőleg a külső területektől távolabb helyezik el a berendezést, így biztosítva, hogy a GSM rendszert zavaró eszközök ne tudják a kommunikációt szabotálni. A rádiós távfelügyeleti modul gyakrabban küld életjelet a diszpécserközpontba, kiegészítő havidíjért pedig néhány percenként képesek ellenőrző jeleket továbbítani, ezek elmaradásakor pedig intézkedés történiik.

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy működik a távfelügyelet?

A riasztórendszer naponta ellenőrző jelzést küld a diszpécserközpont felé, jelezve a hibamentes működést vagy pl. akkumulátor hibát. Ha a tesztjelzés nem érkezik be, értesítik az ügyfelet, amely akár az átjelzési útvonal (vezetékes vagy GSM telefon) meghibásodását jelentheti. A lemondó jelszó birtokában Ön is leellenőrizheti a rendszer működését tesztriasztást generálva, ez bizonyos időközönként ajánlott is.

Szóljak a biztosítómnak, hogy van távfelügyelt riasztóm?

Természetesen. A biztosítók díjkedvezménnyel honorálják a gondoskodó ügyfeleket, bizonyos biztosítói kategóriákban pedig kifejezetten megkövetelik a magasszintű védelmi eszközöket.